Literacy and competencies

  1. Ávila, P. (2007). Os contextos da literacia: Percursos de vida, aprendizagem e competências-chave dos adultos pouco escolarizados ⌊The contexts of literacy: Life paths, learning and key competencies of adults with low formal education⌉. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 17(1), 307-337.
  2. Bart, D, Daunay, B., & Mhirsi, C. B. (2018). Les problèmes de traduction dans le PISA : Les limites de la standardisation des tests de compréhension. Lidil, 57, 1-18. Recuperado de http://journals.openedition.org/lidil/4936
  3. Benavente, A., Rosa, A., Costa, A. F., & Ávila, P. (1996). A Literacia em Portugal: Resultados de uma pesquisa extensiva e monográfica ⌊Literacy in Portugal: Results of an extensive and monographic research⌋. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
  4. Delgado-Martins, M. R., Ramalho, G., & Costa, A. (Eds.). (2000). Literacia e sociedade: Contribuições pluridisciplinares ⌈Literacy and society: Multidisciplinary contributions⌉. Lisboa: Caminho.
  5. El Masri, Y. H., Baird, J.-A., & Graesser, A. (2016).  Language effects in international testing: The case of PISA 2006 science items. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 23(4), 427-455.
  6. Fadel, C., Bialik, M., & Trilling, B. (2015). Educação em quatro dimensões: As competências que os estudantes devem ter para atingir o sucesso ⌈Education in four dimensions: The competencies that students must have to achieve success⌉. Boston: Center for Curriculum Redesign.
  7. Kankaraš, M., & Moors, G. (2014). Analysis of cross-cultural comparability of PISA 2009 scores. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45, 381-399. doi:10.1177/0022022113511297.
  8. Lopes, P., Costa, P., Araújo, L. & Ávila, P. (2018). Measuring media and information literacy skills: Construction of a test. Communications, 43(4), 508-
    534.
  9. Rappleye, J., & Komatsu, H. (2019). Is knowledge capital theory degenerate? PIAAC, PISA, and economic growth. Compare: A Journal of Comparative and International Education. doi: 10.1080/03057925.2019.1612233
  10. Sim-Sim, I. ( 2002, maio ). Por outro lado II: Entrevista a Inês Sim-Sim ⌊By the other side II: Interview with Inês Sim-Sim⌋ (A. S. Dias, interviewer) [TV show]. Retrieved form https://arquivos.rtp.pt/conteudos/ines-sim-sim/
  11. Soares, M.  (2016).  Alfabetização: A questão dos métodos Literacy: The issue of methods⌉. São Paulo: Contexto.
  12. Spampinato, M. (2019). Placing literacy in cultural contexts: To what extent do sub-national differences in OECD PISA literacy scores reflect cultural heterogeneity in cognition and motivation? In L. Palmerio, & E. Caponera (Eds.), Le indagini internazionali OCSE e IEA del 2015. Contributi di approfondimento (pp.87-128). Milano: Franco Angeli.